WWW.WELLNESS.TOPLINK.BE

VOETMASSAGE

VOETMASSAGE CURSUS

Een voetmassage is heerlijk om te ontvangen, maar het is ook mogelijk om met gerichte oefeningen jezelf een voetbehandeling te geven. Je eigen voeten en benen masseren is een fantastische manier om de aandacht weer naar beneden te brengen (gronden en aarden) en jezelf te ontspannen.

Voorbereiding voetmassage - Maasagetechnieken - Afronden voetbehandeling

Voorbereiding voetmassage

Voorwaarde voor een geslaagde voetmassage is een rustige en warme omgeving. Neem genoeg tijd voor jezelf om eerst tot rust te komen. Voorkom storende factoren in je omgeving zodat je alle aandacht en intentie bij de voetmassage kan houden. Trek bijvoorbeeld de stekker uit de telefoon. Zet, wanneer je dat prettig vindt, ontspannende achtergrondmuziek op. Zorg voor een comfortabele, goede stoel of ga op een deken op de grond zitten.

Door de handen eerst te verwarmen onder de warme waterkraan voelen deze aangenaam aan op je lichaam. Je kunt de handen ook stevig over elkaar wrijven of enkele handmassageoefeningen doen om de energie naar je handen te brengen.

Maak zelf een keuze in oefeningen, afhankelijk van de beschikbare tijd. De kwaliteit van de uitvoeringen van de massageoefeningen is belangrijker dan de kwantiteit.

Wanneer je gebruik wilt maken van een massageolie, is het belangrijk om een voor jou aangenaam ruikende olie te kiezen. Bij koude voeten kun je bijvoorbeeld een verwarmende massageolie nemen.

Massagetechnieken bij voetmassage

Start altijd met strijkingen om de spieren te verwarmen en het lichaam te laten wennen aan de massage. Maak daarna de gewrichten los om de afvalstoffen vrij te maken en de gewrichten soepel te maken.

Strijking van beiden benen

Deze massage stimuleert de bloed- en energiecirculatie.

voetbehandeling

Begin vanuit een zittende houding op een stoel of met de benen gestrekt op de grond. Plaats een hand aan de binnen-bovenzijde van het rechterbeen en de andere hand aan de buiten-onderzijde van het been. Maak nu een strijkende beweging waarbij de handen tegengesteld heen en weer scharen. Doe dit acht maal en wissel dan van been.

 

 

Bekloppen van beide benen

Het bekloppen van de benen stimuleert de bloed- en energiedoorstroming in de benen.

reflexologie

Plaats beide handen in een positie waarbij duimen en vingers bij elkaar liggen en de handpalmen iets ingetrokken zijn. Houding voor tapotage. Beklop beide benen, om en om. Begin bij het bovenbeen en ga daarna het onderbeen bekloppen aan de binnen- en buitenzijde. Wees voorzichtig op de scheenbenen.

 

 

Energiebehandeling van de benen

Stimulering van de yinmeridianen, die aan de binnenzijde van de benen vanaf de voeten omhoog lopen en de yangmeridianen die aan de buitenzijde van de benen van boven naar beneden lopen.

massage

Plaats beide handen aan de binnenzijde van de voeten bij de grote tenen en maak een strijkende beweging naar boven. Plaats nu de handen op de bovenbenen aan de buitenzijde en strijk naar beneden. Neem bij het naar beneden gaan ook enkele malen de achterzijde van de benen mee. De rug gaat ontspannen mee in de beweging. Acht maal uitvoeren.

 

Massage van de knieŽn

Deze massage verbetert de conditie van de kniegewrichten. De kniegewrichten worden verwarmd. Tegelijk worden spieren, pezen en kraakbeen van nieuwe energie voorzien. Massage van de knieŽn verbetert de gronding.

voetbehandelingen

Zittende houding op een stoel of op de grond. Plaats op iedere knie een hand. Masseer de knieŽn gedurende een minuut in een cirkelvormige beweging naar binnen en wissel van richting. Kneed vervolgens de knieŽn met de duimen en vingers enige tijd op een liefdevolle manier. Doe deze kneding ook in de knieholtes. Beklop zachtjes de knieŽn aan de binnen- en buitenzijde om de energiestroom te stimuleren.


De enkel draaien

voetbad

Zittende houding op de stoel of op de grond. Plaats de rechtervoet over het linkerbovenbeen. Plaats de rechterhand onder de enkel om afknellen te voorkomen.

Pak met de linkerhand de rechtervoorvoet vast en draai een cirkel acht maal van je af en daarna acht maal naar je toe.

 


De achillespees rekken

voetmassage

Breng met de benen gestrekt de tenen naar je toe, hierdoor rekt de achillespees.

Duw vervolgens de tenen weer van je af waardoor de teenstrekkers worden gerekt.

 

 

 

Strijking met de vuist

Maak met een vuist (het gebied onder de knokkels) een strijkende beweging over de voetzool van de tenen tot en met de hak en weer opnieuw. Doe dit enkele malen.


Massage nierpunt

massage voeten

Masseer met de duim voorzichtig het nierpunt op de voetzool. Massage van dit punt helpt het teveel aan energie in het hoofd naar de voeten te brengen. Zeer heilzaam bij malende gedachten en slaapproblemen.

 

 

 


Schud de enkel

Pak met beide handen de rechterenkel vast en schud de voet. Probeer de voet tijdens het schudden volledig te ontspannen. Wissel van been.

Draai de tenen

behandeling voeten

Plaats de rechtervoet over het linkerbovenbeen. Begin met de grote teen. Steun de basis van het teengewricht met duim en wijsvinger en draai de tenen met de andere hand voorzichtig rond. Doe dit een paar maal naar binnen en vervolgens naar buiten.

 

 

 

Afronden voetmassage

Drink veel water om de afvalstoffen sneller af te voeren.

Neem de tijd om na afloop lekker na te genieten van uw voetbehandeling.

 

© Digitown Webdesign  -  info@digitown.be